Retrovirussen zoals hiv bezitten een envelop. Hierdoor zijn ze niet goed bestand tegen uitdrogen, tenzij ze verblijven in een eiwitrijke omgeving zoals bloed. In vloeibaar plasma, bij kamertemperatuur, is het virus meer dan twee weken infectieus.

Besmetting met hiv vindt plaats door contact met besmette lichaamsvloeistoffen. Het virus dringt via slijmvliezen of de beschadigde huid binnen. Het gezamenlijk gebruiken van een scheermes (voor het scheren, niet voor het maken van sneetjes) en een tandenborstel zal geen groot risico opleveren, maar lijkt toch af te raden. Er bestaat een risico op een hiv-infectie wanneer iemand zich snijdt aan een (scheer)mes waaraan bloed zit van iemand met hiv.

Het mogelijke virus op het mes kan gemakkelijk kan worden geïnactiveerd met standaardmethoden van sterilisatie en desinfectie, zoals koken gedurende 20 minuten.
Amadea